Decija ginekologija

U poslednjih nekoliko godina, postalo je jasno da decija i adolescentna ginekologija, zahtevaju da se o njima povede računa mnogo više nego što je to bio slučaj ranije. Poznato je da adolescentkinje i devojčice imaju specifične vrste problema koji zahtevaju pristup na poseban način.

Sta je decija ginekologija?

Decija ginekologjja se bavi ginekološkim problemima ženskog deteta i obuhvata period do desete godine života. Taj period je specifičan po tome što nije izložen uticaju seksualnih hormona. Samim tim su i ginekološki problemi malobrojni. Najćešći oblici ginekoloških problema su upale genitalnih organa (vulvoginitisi). Isto tako, mogu se pojaviti i prblemi anomalija, prevremnog puberteta, kao i tumora koji zahtevaju poseban tretman i obradu. Redovni ginekoloski pregledi se podrazumevaju.

Decija ginekoiogija - VULVOVAGINITIS

80% svih mogućih dečijih ginekoloških bolesti čini  VULVOVAGINITIS. Obzirom da je nivo estrogena jako nizak, vaginalni epitel je tanak, nema glikogena, pa ne postoji prirodan način zaštite aciditetom vagine. Otvor himena i otvor uretre je anatomski jako blizak, odnosno nema dovoljno velikog sluzokožnog nabora koji bi ih razdvajao, pa su simptomi infekcije vulve često udruženi ili kombinovani sa simptomima infekcije mokraćne bešike i uro - trakta.

Kada govorimo o osnovnim simptomima vulvovaginitisa to su :

• pojačana sekrecija,
  • osećaj pečenja, žarenja, i
  • tegobe koje bi govorile za urinarnu ifekciju.

Pregledom urina i bakterijskim brisom vulve, postavlja se dijagnoza. Lečenje nije lako jer često dolazi do recidiva. Ukoliko se pronađe određeni uzročnik, lečenje pomoću antibiotika daje zadovoljavajuće i brze rezultate.

Decija ginekologija - LICHEN SCLEROSIS

Lichen sclerosis predstavlja promene na vulvi, do kojih ćesto dolazi u periodu postmenopauze. Mogu se takođe javiti i kod dece. Uzrok zbog kojeg dolazi do ovih promena jeste nedostatak estrogena. To su plitke, beličaste papule, koje konfluiraju u veće površine, sa znacima keratoze. Inače cela vulva je atrofična, i beličastog izgleda. Kada je reč o etiološkom lečenju, ono ne postoji, jer će sve promene na koži nestati s pubertetom, odnosno sekrecijom hormona.

Decija ginekologija - SINECHIAE VULVAE ( labijalne athezije)

Labijalne athezije se lako prepoznaju i česo se vidjaju u detinjstvu. Vulva može imati zaravnjen izgled, i osim klitorisa ništa se više ne vidi. Kada je reć o simptomima, oni gotovo da i ne postoje, jer ukoliko ih dete uopšte i ima, oni potiču od uriniranja.

Lečenje labijalnih athezija obuhvata korišćenje kreme na bazi estrogena 1 do 2 puta dnevno, 1-2 nedelje. Kontinuirana infekcija i recidivi su česti. Terapija koja obuhvata operativni zahvat nije potrebna, iz razloga što će s pubertetom doći do spontanog izlečenja.