Virusologija

Virusi su često najveći uzrok kada je u pitanju narušavanje ljudskog zdravlja. Zdravlje se može narušiti u većoj ili manjoj meri, u zavisnosti od toga koji je tip virusa u pitanju, ali i od imunološkog stanja čoveka. U okviru laboratorije poliklinke dr Drašković, vrši se dijagnostika velikog broja virusa.

Seroloski testovi i antitela

Seroloskim testovima se nastoji dokazati prisustvo antitela  (IgM, IgG i IgA) u serumu. Pomenuta antitela nastaju u toku virusnih infekcija.

Zaključak da li je osoba u hroničnoj ili akutnoj infekciji, donosi se na osnovu komninacije pronađenih antitela. Dolazi se i do saznanja da li pomenuta osoba ima samo zastitna antitela, koja potvrđuju da li je pacijent nekada imao kontakt sa analiziranim virusom.

Seroloskim testovima na poliklinici dijagnostifikujemo viruse koji su :

• Izazivači respiratornih infekcija
  • Limfotrpni virusi
  • Kardiotropni
  • Virusi izazivači hepatitisa
  • Infektivna mononukleoza
  • VIrusi izazivači osipnih groznica
  • Herpes 1 i 2
  • Citomegalovirus

Spisak svih analiza koje se sprovode u laboratoriji poliklinike dr Drašković, pogledajte na stranici Analize mikrobioloske laboratorije

VIrusologija i seroloski testovi

Citomegalovirus - CMV

CMV se prvi put sreće u detinjstvu, a nakon primarne infekcije, virus u organizmu ostaje doživotno. Reaktivacija virusa dešava se po određenim uslovima kao što su transplatacija, trudnoća, komplikacija HIV infekcije.

Ukoliko se primarna  Citomegalovirus  infekcija dogodi u prva tri meseca perioda trudnoće, virus izaziva infekciju ploda, tako što razvija trajno oštećenje vida, centralnog nervnog sistema kao i kardiovaskularnog sistema.

Treba napomenuti da je CMV infekcija glavna virusna komplikacija kod posttranplatacionog perioda, koja često može ugroziti čak i život pacijenta. Neophodno je na vreme dijagnostifikovati CMV infekciju.

Na našoj poliklinici, tj u našoj laboratoriji vrši se dijagnostika CMV infekcija, ali i rutinsko testiranja trudnica pomoću TORCH testa.

Infektivna mononukleoza

Bolest koja kod roditelja izaziva mnogo pažnje, veliki strah i paniku jeste infektivna mononukleoza. EBV ( Epstein-Barr virus ) predstavlja glavnog krivca, odnosno on je uzrok za nastajanje pomenute bolesti. Virus se prenosi bliskim kontaktom između zaraženog i zdravog deteta. U narodu je mononukleoza poznatija kao bolest poljupca. Nadimak je dobar, tj adekvatan, obzirom da je potreban veliki broj virusa da bi se dete zarazilo. Virus se dosta lako prenosi, obzirom da su mladi dosta često u bliskom kontaktu. Usled toga, česta pojava su i mini epidemije. Mesto gde se virus na početku nastanjuje i razmnožava jeste sluzokoža gornjih disajnih puteva. Sledeći korak predstavlja njegovo širenje po lokalnim limfnim čvorovima, a kasnije i po celom organizmu, putem krvi.

Mononukleoza kod dece - inkubacija i trajanje bolesti

Vreme koje protekne od ulaska virusa u organizam deteta pa do pojave prvih simptoma bolesti traje dosta dugo, odnosno 30 do 50 dana. Upravo zbog toga, jako je teško ući u trag, odnosno otkriti početak lanca infekcije. Čak i pre same pojave simptoma, dete koje je nosilac zaraze, može biti uveliko zdravo, pre pojave simpotma kod druge dece koja su zaražena. Obzirom da je potrebna velika količina virusa da bi se zaraza širila, kao što je to već napomenuto, trenutno ne postoje veće epidemije infektivne mononukleoze.I

Kada govorimo o vremenu trajanja ove bolesti, ono je individualno i kreće se u rasponu od nekoliko nedelja pa do mesec dana. Vreme koje će biti potrebno da se organizam očisti od virusa mononukleoze, pre svega zavisi od imuniteta deteta, kao i njegovog uzrasta. Ukoliko infektivna mononukleoza traje duže od 4 nedelje, to je znak da se bolest iskomplikovala.

Mononukleoza kod dece - lecenje

Kada je reč o načinu lečenja mononukleoze, ne postoji pravi lek čija je svrha da potpuno eliminiše uzročnika bolesti, odnosno virus.

Iz tog razloga, preduzima se simptomatska terapija pomoću koje se snižava temperatura deteta, ono miruje, leži, bez bilo kakvih izlazaka i šetnji. Takođe ova terapija podrazumeva laganu hranu uz obilne količine tečnosti.

Retki su slučajevi kada se mlada osoba hospitalizuje. Smeštanje u bolnicu je potrebno kada je bolest teže forme, što je jako retko, odnosno kada dete ne može normalno da pije i jede, odnosno da konzumira lekove za obaranje temperature.

Pogledajte još stranice :

Mikrobiologija                               Bakteriologija                              Parazitologija